web 2.0

چه كنيم موهايمان ديرتر سفيد شود؟


موها فقط در آسياب سفيد نمي‌شوند، گذر زمان هم آنها را سفيد مي‌كند. در حقيقت سفيد شدن موها يكي از آشكارترين نشانه‌هاي بالا رفتن سن است؛ اما هميشه سفيد شدن مو به علت بالا رفتن سن نيست، بسياري از شرايط ديگر نيز موها را سفيد مي‌كنند.

در پايين‌ترين لايه پوست و در محل پايه و تكيه تار مو، سلول‌هايي به‌ نام ملانوسيت قرار دارند كه دائما تركيبي با نام ملانين را توليد مي‌كنند و همين ملانين است كه رنگ موها را ايجاد مي‌كند.

وقتي ملانوسيت‌ها كاملا فاقد رنگدانه شوند، مو سفيد مي‌شود و اگر تعداد ملانين يك تار مو كمتر از حالت عادي شود، آن مو خاكستري و نقره‌اي مي‌شود.

ملانوسيت هر 10 سال حدود 10 درصد از ميزان و توان توليد رنگ خود را از دست مي‌دهد. اگرچه چگونگي از دست دادن اين رنگدانه‌ها دقيقا مشخص نيست اما آنچه مشخص است ، اين است كه در نخستين مراحل خاكستري شدن مو ، ملانوسيت هنوز وجود دارد؛ اما غيرفعال است.
ميانگين سني سفيد شدن مو در سفيدپوستان 34 سال و در سياه پوستان 42 سال است. اگر موي يك فرد سفيدپوست زودتر از 20‌سالگي و سياه‌پوست زودتر از 30 سالگي سفيد شود، به آن سفيد شدن زودرس مو مي‌گويند.

موي بدن و صورت هم مثل موي‌ سر خاكستري مي‌شود؛ اما معمولا اين اتفاق بعد از تغيير رنگ موي ‌سر به وجود مي‌آيد. سفيد شدن موي‌ سر معمولا از شقيقه‌ها آغاز مي‌شود و بعد از آن نوبت به تاج سر و بقيه نقاط پشتي ‌سر مي‌رسد.

در سفيدي موها، نقش عوامل ارثي را نبايد فراموش كرد. سفيدي زودهنگام موي ‌سر ممكن است به علت ژني باشد كه از والدينمان به ارث برده‌ايم؛ اما علل قابل درماني نيز براي آن وجود دارد.

تغذيه و رنگ مو
تحقيقات نشان داده كمبود فلزاتي مانند آهن، روي، منگنز، تيتانيوم، تنگستن و مس از عوامل اصلي در سفيد شدن موها هستند، البته اين مساله علاج هم دارد. كارشناسان تغذيه معتقدند؛ افرادي كه دچار سفيدي مو هستند، بايد ميوه‌هايي همچون سيب، گلابي ، هلو و همه ميوه‌هايي كه حاوي مقاديري از املاح گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نيز مصرف سبزيجاتي همچون سير، پياز، موسير و تره كه داراي منگنز هستند را در برنامه غذايي خود بگنجانند.

نخودفرنگي، قارچ، آجيل، لوبيا، عدس، گوجه‌فرنگي، موز، آلو، سويا و سيب‌زميني از جمله غذاهايي هستند كه مقدار قابل توجهي مس دارند و مي‌تواند بر پوست و مو تاثير بگذارد و حتي از سفيد شدن مو هم جلوگيري كند.

خوردن جوشانده سبوس گندم، سنبل‌الطيب (سنبل‌الطيب داراي منگنز زياد است)، مخلوط پودر سبوس برنج و شكر يا نبات ساييده شده و نان جو هم در حفظ رنگ مو و كاهش موهاي سفيد موثر است.

بيماري و موي سفيد
بسياري از بيماري‌ها مي‌تواند روند سفيد شدن موها را تسريع كند. كمبود ويتامين‌هاي ب بخصوص اسيد پانتوتنيك و ويتامين 12 B يكي از اين موارد است.

بيماري تيروئيد، بيماري‌‌هاي سيستم ايمني، كم‌خوني، رژيم‌هاي سخت و طولاني‌مدت، بيماري‌ها و افزايش گلبول‌هاي سفيد خون نيز باعث سفيدي زودهنگام و بيش از حد موها مي‌شود.

سيگار و مو
سيگار كشيدن نيز موها را سفيد مي‌كند. تحقيقات نشان داده، سرعت سفيد شدن مو در سيگاري‌ها، 4 برابر افراد غيرسيگاري است. شايد علت اين امر، كاهش رسيدن اكسيژن به ريشه موها باشد.


هیچ نظری موجود نیست: